musei civici Michele
Faggiano |
![]() |
La
Pinacoteca deve la sua intitolazione al Marchese Luigi Malaspina di Sannazzaro
(Pavia, 1754-1835), eclettico intellettuale dell’illuminismo lombardo,
collezionista d’arte e fondatore del museo pubblico a Pavia. |
The Painting Gallery is named after Marquis Luigi Malaspina di Sannazzaro
(Pavia, 1754-1835), an eclectic Enlightenment intellectual in Lombardy,
art collector and founder of the public museum in Pavia. |
|
MUSEI
CIVICI Castello Visconteo Viale 11 Febbraio 27100 Pavia, Italy tel. +39 0382 33853 www.comune.pv.it/museicivici/ |
![]() |
Bernardino
Luini, Figura femminile, 1521-23 |
In
origine Figura femminile era parte degli affreschi della Villa
della Pelucca, situata nei pressi di Monza. Bernardino Luini aveva dipinto
una serie di affreschi per la villa, staccati e riportati su tavola nel
1821-22.
Figura femminile was originally part of the frescos of Villa
della Pelucca, located near Monza. |
Michele
Faggiano Nato a / Born in Mede (PV), 1972 Vive e lavora a / He lives and works in Ferrara Erbogognone (PV) michele.faggiano@libero.it |
Donna
in bianco - Lago di Como, 2004 |
Un’immagine
di donna consueta, un lavoro di lettura quasi immediata. Questo ha spinto
l’artista a ricercare nei tratti di Figura femminile, l’idea
che lo stesso Luini aveva prescelto per la sua opera.
An image of customary woman, a work of almost immediate
perception. This has led the artist to search in the features of Figura
femminile the idea that Luini himself had chosen for his work. Riccarda Mandrini |
|
![]() |
Jacopo
Chimenti (Jacopo da Empoli), |
Il
dipinto fu realizzato per ornare l’altare del Monastero di Santa
Caterina a Faenza.
The painting was carried out to decorate the altar of the Saint Catherine
Monastery in Faenza. |
Plusstudio Federico
Chiozzi Stefano
Viola |
Caterinae,
2004 |
I
drammatici fatti di cronaca contemporanea offrono ai Plusstudio il soggetto
per il loro lavoro. The dramatic facts of the contemporary news and events offer Plusstudio the subject for their work. The figure of the martyr, which has acquired different notations and has been reproposed through different images and interpretations throughout the centuries and historical eras, is being reassessed by the artists in the Pop Art language. The work of Plusstudio recalls a sort of noniconographic anamorphism, – in a way already well present in Chimenti’s work – which refers to the various narrations contained in the original work. “The martyr” as the artists explain “armed just by inoffensive water pistols, is seen here in a pop key, which is so powerful that creates a real and actual brand around the image of the protagonist”. Riccarda Mandrini |
|